1 (3).jpg3pics-mono.jpg3pics.jpg4pics-color1.jpg4pics-mono.jpg5pics-color1.jpg6pics-color1.jpg

Nematoma renginių pusė – skaičiai privers atsisėsti

Vytauto Pilkausko nuotr. (1) (Custom)Jeigu bent kartą esate apsilankę spektaklyje, koncerte ar krepšinio varžybose, turbūt atkreipėte dėmesį ne tik į nemažą žiūrovų skaičių, bet ir jus supančius saugos darbuotojus, savanorius, administraciją. T. y. personalą, kuris padeda organizuoti renginį ir prižiūri jo eigą, rūpinasi tvarka bei rimtimi. O jeigu esate buvę masiškesniame renginyje, pavyzdžiui, festivalyje, tikėtina, pastebėjote ir darbuotojų pajėgas, infrastruktūros išvystymą. Vien pažvelgus į tai, galima numanyti, jog čia pasitelkti milžiniški žmogiškieji ištekliai. Taigi kokie yra realūs skaičiai? Pirmojo Lietuvos ralio čempionato etapo „Winter Rally" rengėjai sutiko pasidalinti organizacinėmis detalėmis ir papasakojo, kas slypi už keliasdešimt tūkstančių žiūrovų pritraukiančio renginio užkulisių.


Saugumas – svarbiausias organizatorių tikslas

Kiekviename renginyje ypatingas dėmesys skiriamas žiūrovų, o „Winter Rally" atveju – ir dalyvių, saugumui. Ralis yra itin pavojinga automobilių sporto šaka – varžybų metu sportininkai išvysto didelius greičius, todėl net ir mažiausia klaida gali baigtis nelaime.
Dalyvių saugumas, visų pirma, yra reglamentuotas Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF), kuri nurodo, kaip privaloma paruošti sportinį automobilį – jame turi būti saugos lankai, homologacija bei daugelis kitų saugos elementų. Patys lenktynininkai privalo dėvėti šalmus, o jų apranga gaminama iš specialios medžiagos, atsparios ugniai.
Tam, kad būtų apsaugoti žiūrovai, įrengiami atitvarai, saugos juostos, informaciniai ženklai. Vien saugos juostų nutiesiama apie 50 km, joms pritvirtinti prireikia iki 2000 kuolų. Metalinių tvorų (atitvarų) nutiesiama apie 1 km, o laikinų ženklų pastatoma per 1500.
Įvairios užkardos neleidžia žmonėms priartėti prie trasos nesaugiu atstumu. Tačiau visada atsiranda žmogiškasis faktorius, galintis pakurstyti nesilaikyti taisyklių ir nepaisyti organizatorių reikalavimų. Stengiantis to išvengti, samdomi saugos darbuotojai, kurių renginyje būna net iki 300 – jie rūpinasi pašalinių transporto priemonių bei žiūrovų nepatekimu į ralio trasas. Eismo ribojimui greičio ruožuose bei viešajai tvarkai palaikyti žiūrovų susibūrimo vietose padeda ir gausios policijos pajėgos – per 100 pareigūnų.
Žinoma, privalu numatyti visus įmanomus scenarijus. Įvykus avarijai ar sunegalavus žiūrovui, renginyje nuolat budi bet kurią akimirką pasirengę padėti priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos bei greitosios medicinos pagalbos ekipažai. Jų visame renginyje suskaičiuojama apie 15. Priklausomai nuo to, kokiame greičio ruože lenktyniauja sportiniai bolidai, gelbėjimo tarnybos pasiskirsto tam tikrame perimetre. Taip užtikrinama, kad pagalba bus gauta operatyviai.

Sportinė ir organizacinė dalys

Aukščiausio lygio ralio varžybas gali pravesti tik kvalifikuoti automobilių sporto specialistai, turintys galiojančias licencijas. Tai – trasos starto ir finišo teisėjai, saugos teisėjai bei oficialūs asmenys. Iš viso – per 120 asmenų. Regione, kuriame vyksta ralis, įsikuria ir ralio štabas. Pašaliniams asmenims į ralio štabą įėjimas draudžiamas, tačiau jeigu turėtumėte galimybę ten patekti, sutiktumėte sporto komisarus, varžybų vadovą, ralio gydytoją, policijos pajėgų valdymo administratorių, GPS stebėjimo koordinatorių (visuose sportiniuose automobiliuose sumontuota GPS stebėjimo sistema) ir daug kitų oficialių asmenų. Jie milžiniškuose monitoriuose ir karinėmis ryšio sistemomis stebi visą varžybų eigą nuo starto iki finišo. Esant tokiam operatyviam valdymui, galima itin greitai reaguoti į įvykius ralio regione, atlikti pakeitimus, suteikti reikiamą pagalbą nukentėjusiems.
„Winter Rally" organizatoriai prisipažįsta, jog jų komandos branduolį sudaro, palyginti, nedidelis skaičius žmonių. Tačiau artėjant raliui, samdomi papildomi žmonės. Pavyzdžiui, savanorių renginyje būna apie 100. Jie padeda sutvarkyti tūkstančius ralio pasų, kurie renginio dieną gaunami pateikus bilietą, prisideda prie Žiūrovų miestelio įrengimo bei atlieka kitas svarbias funkcijas.
Kad pasirengimas pirmajam Lietuvos ralio čempionato etapui vyktų sklandžiai, vietos regione suburiamas organizacinis komitetas. Neseniai Utenoje vykusiame šio komiteto posėdyje dalyvavo per 30 savivaldos bei kitų institucijų sukviestų narių iš 3 miestų. Posėdžio tikslas – pristatyti renginį savivaldybėms, kurių ribose drieksis greičio ruožai, taip pat papasakoti, kas planuojama renginio epicentre – Utenoje. Ne gana to, 2019 metais „Winter Rally" trasos išsiraizgė net dešimtyje seniūnijų, tad organizatoriams tenka jas visas aplankyti, suderinti organizacinius veiksmus, o seniūnijos, savo ruožtu, padeda informuoti vietos gyventojus apie būsimą renginį.
„Winter Rally" organizatoriai skaičiuoja, jog iš viso prie organizavimo, įgyvendinimo ir priežiūros renginio metu prisideda net iki tūkstančio žmonių. Be viso to, yra daugybė partnerių, konsultantų ir vertintojų, kurie nors ir ne visada būna tiesiogiai susiję su renginio realizavimu, tačiau lieka ne ką mažiau svarbia proceso dalimi.
Pirmasis Lietuvos ralio čempionatas „Winter Rally" vyks Utenos ir Molėtų apylinkėse 2019 m. sausio 25–26 dienomis. Bilietus įsigyti ir daugiau informacijos apie renginį rasti galite oficialioje organizatoriaus svetainėje www.winterrally.lt.

Joomla templates by a4joomla